Tunnbröd

Jag gillar tunnbröd. Hembakat tunnbröd. Har man dessutom bakat det själv så är det ju naturligtvis ännu bättre...

I söndags var det dags. Det årliga tunnbrödbaket. Varje år bakar jag och S och ett annat par tunnbröd till julmarknaden som vi har i byn varje år. Vi håller på en hel dag varje år och bakar tunnbröd. Oftast en lördag. Det blir liksom roligare då och ofta slutar det med en liten fest på kvällen när baket är klart. I år blev det en söndag och det var kul det också. Man måste liksom rama in baket med lite trevligheter. I år åt vi ärtsoppa och drack punch. Gott och trevligt.

Att baka tunnbröd är ganska krävande. Det tar många år att lära sig hela processen. Jag har hållit på i ca tio år och än är jag inte fullärd. Min svärmor däremot, hon är ett proffs. Kan liksom receptet utantill. Eller recept, det finns ju bara ett grundrecept. Sedan tillsätter man lite av varje. Det finns nog lika många recept som bagare.

Det är många moment man ska lära sig. Man ska kunna avgöra när degen är bra. Man ska kunna göra "ämnen", kavla, få upp degen på en jättebakspade samt få in den i ugnen. Man ska kunna grädda brödet lagom. Är man fler som vi så har man varsitt moment. Jag är nog duktigast med kruskaveln. Att få till degen är nog inget för mig.

Tunnbrödbak är ju en jättegammal tradition. Hoppas den inte försvinner. Det är ju verkligen ett hantverk. Jag hoppas att någon vill lära sig efter mig.

Kommentarer
Postat av: Madde

Jag vill:)

2008-10-28 @ 21:12:50
URL: http://www.madeleineengstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0