Typiskt

Jag har varit i Stockholm hos M och F några dagar.

M och jag bestämde oss för att vi skulle ut och turista under dessa dagar.

Det är inte klokt vad allt är typiskt i Sverige under semestern. Vi var säkert också typiska.

Vi skrattade så vi höll på att skratta ihjäl oss vid flera tillfällen.

Vi tog en båt ut till Fjäderholmarna en av dagarna. Där hade vi pensionärsparen: Hon och vänninnan nyklippta och fina. Männen i nya shorts, inte riktigt lika entusiastiska som kvinnorna. Den skilda mamman och hennes två barn, med mormor med som förstärkning. Skulle säkert på Gröna Lund också vid ett senare tillfälle. Paren med välfyllda ryggsäckar. Barnfamiljerna med ryggsäckar och kepsar och vagnar och sandaler och jag vet inte allt. De utländska turisterna med trettio kameror och kikare och kartor. Allt var så TYPISKT!

När jag tog tåget hem så hade jag en A-mamma bakom mig. Hade det inte varit så mycket folk ombord hade jag bytt plats! Hon förklarade och predikade för sina barn hela vägen från Sthlm till Svall! Det började redan på tågstationen. Där skulle det förklaras för barnen hur det förhöll sig med vagnarna och varför de var låsta. Sedan predikades det om vikten av att äta mellis ombord för att få lite ny energi. Allt med en hög stämma så att alla i vagnen skulle ha chans att ta del av informationen. Sedan skulle det spelas kort som omväxling till allt dataspel. Sedan borde det vilas och det gjorde INGENTING om de skulle somna. Herregud, de hade ju inte en chans att somna! Vi fick alla veta att de hade varit på Grönan och åkt karruseller, och VILKEN TUR att moster hade varit med eftersom inte mamma riktigt hade vågat åka alla attraktionerna! Och KOM NU IHÅG att tacka Kerstin för de goda pirogerna och mackorna som hon hade skickat med! Pust! Hur tänker människor som är så där? Jag såg att det var fler än jag som var irriterade. Såna som hon finns överallt. Outhärdliga människor. Stackars barn! De måste ha varit helt sönderstressade när de kom hem efter sin utflykt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0